Langeafstandsvluchten, the struggle is real. In zo veel posities proberen slapen dat zelfs de schrijvers van de kama sutra met knikkende goedkeuring toekijken. Of bij de eerste maaltijd meteen je glas wijn omgooien en voor de rest van de vlucht als gefermenteerde druif rieken. Na een paar uur moet je dan toch naar het toilet, blijkt de oudere dame naast je heel vredevol te slapen. Zit je daar met je gewetensprobleem: maak ik haar wakker of ga ik de strijd met mijn blaas aan, met het risico dat je binnen de kortste keren niet alleen meer naar gefermenteerde druif riekt. Nu, gelukkig zijn er wel wat tips om een langeafstandsvlucht te overleven.
Entertain me!
Onlangs vloog ik met Cathay Pacific naar de Filippijnen en wat me meteen opviel was hun enorme aanbod aan films. Zelfs de allerlaatste blockbusters hadden ze, inclusief zowat alle series van HBO en live sportwedstrijden. Bingen op het vliegtuig dus, dan vliegen die uren zo voorbij. Maar wat ik vooral fantastisch vind aan vliegen met buitenlandse airlines is hun lokaal filmaanbod. Koreaanse, Japanse, Turkse, Russische films, ze geven altijd inzicht in de cultuur van dat land. Zo zag ik bij Cathay de Koreaanse film Parasite, absolute aanrader. Of ga eens door het aanbod absolute filmklassiekers. Heb je meteen wat filmgeschiedenis ingehaald.
Ik neem trouwens altijd mijn eigen koptelefoon mee, inclusief enkele adaptors. Daarvoor gebruik ik de Huawei Freebuds en de Sony MDR, allebei noise cancelling. Zo heb je meteen ook oordoppen om te slapen.
De stoelendans
Zeker voor langeafstandsvluchten is je stoelkeuze een belangrijke. Zo vroeg mogelijk inchecken dus, ik zet er zelfs wekkers voor. Ik verkies meestal een window seat, omdat ik zo een leunmuur heb en ik zeker niet moet rechtstaan voor iemand anders. Maakt slapen een beetje makkelijker. Kleine blaas? Benen af en toe strekken? Dan kan je beter aan het gangpad gaan zitten. En vooral die middelste stoel proberen vermijden. Boek je met twee, neem dan een window seat en ene aan het gangpad, terwijl je de middelste overlaat. Kans is klein dat iemand die stoel inboekt. Zit er toch iemand, dan kan je gewoon vragen om te wisselen. Stoelen bij de nooduitgang en achter toiletten en tussenwanden bieden ook extra plaats en er zit niemand voor je die zijn stoel achteruit klikt.
Net voor ik mijn stoel kies, kijk ik altijd even op Seatguru. De site geeft per type vliegtuig en vlucht de meest comfortabele stoelen weer. Algemeen wordt aangenomen dat stoel 6A de beste is. Achteraan heb je trouwens minst kans op baby’s. Heel wat airlines bieden tegenwoordig een klasse tussen Economy en Business aan. De Premium Economy bij Cathay Pacific bijvoorbeeld: meer beenruimte, steuntje voor de benen en uitgebreide service.
Vliegtuigfitness
Vliegen is eigenlijk niet zo gezond voor het lichaam. Je droogt snel uit en de luchtdrukverschillen zijn niet zo goed voor de bloedsomloop. Af en toe uit de stoel komen is dus een must. Rondwandelen, stretchoefeningen aan de toiletten, vliegtuigfitness in je stoel. Cathay Pacific biedt via het inflight mediasysteem trouwens enkele oefeningen aan. Compressiekousen helpen ook voor een betere doorbloeding en tegen gezwollen voeten. Probeer ook zoutrijk te eten, veel water te drinken en vochtafdrijvers zoals koffie te vermijden. Meestal is die toch niet te zuipen op een vliegtuig. Ik neem ook standaard wat gezichtscrème mee.
Weet je wat ik trouwens echt vuil vind? Mensen die op hun kousen naar het toilet gaan. Je zit op een vliegtuig, de kans dat een kerel de pot mist is nogal groot é zeg.
Kledij en bagage
Vliegen blijft voor mij toch speciaal genoeg om een beetje deftig voor de dag te komen. Dus geen trainingsbroeken en teenslippers voor mij. Maar de gouden regel voor kledij op een vliegtuig is uiteraard comfort. Geen te strakke schoenen en broeken en vooral werken in laagjes. De temperatuur op het vliegtuig durft al eens schommelen. Wil je voor een upgrade gaan, dan maak je meer kans met een deftige outfit.
Daarnaast maak ik altijd een apart zakje (totebag) met al het gerief voor tijdens de vlucht. Lenzenpotje en vloeistof, nekkussen, waterflesje, koptelefoon, tandenborstel/pasta en crème. Dan moet je niet constant in de bagageruimte gaan foefelen. Bij Cathay krijg je in Premium Economy trouwens een designer amenity kit standaard op de stoel.
Slapen
Uiteraard is slapen de beste manier om door een vlucht te geraken, maar het blijft meestal een enorme strijd met toekomstige nekpijn. Een zitje aan het raam is alvast de beste optie. Hoe dichter bij de vleugels, hoe meer lawaai trouwens. Verzamel kussens en dekens van lege stoelen en bouw je eigen nest. En neem een oogmasker en nekkussen mee. Ik verkies ene met harde neksteun voor normale reizen en een opblaasbare voor avontuurlijke trips. Dan kan ik die ook gebruiken als gewoon kussen. Dit is trouwens mijn favoriet. Je hoeft je nekkussen trouwens niet al in de luchthaven om te doen. Echt niet.
Probeer ook al wat in het slaapritme van je bestemming te komen. Helpt vooral tegen jetlags. Van slaappillen ben ik zelf minder fan, op melatonine na dan. Nog zo’n wondermiddeltje tegen jetlag.
Disclaimer
Deze post is deel van een partnership met Cathay Pacific. Uiteraard blijft de content mijn eigen inbreng en gedacht. Sommige links komen uit een affiliate program met Bol.com. Zo kan ik de kosten van Tjoolaard.be wat dekken.
Packraften in Spitsbergen, mooi en meedogenloosEen dagboek van extremen Captain’s log Day zero – Vliegen…
Twarres uiteraard, maar de dag dat Boudewijn de Groot zong over die zonderlinge jutter die…
Industrieel toerisme is een redelijk nieuw dingetje in de toerismewereld. Je bezoekt plekken die vooral…
Dag 1-3: Tokyo - De futuristische metropool Start je avontuur in het bruisende hart van…
Dag 1-2: Kanazawa - Cultureel erfgoed zonder de drukte Kanazawa, ook wel het ‘Kyoto van…
Dag 1: Kanazawa - Het verborgen Kyoto van het Noorden Een elegante stad die vaak…