Winter is coming! Allé hij is eigenlijk al bijna gepasseerd, maar ik wou internet-hip doen en die zin gebruiken. Sneeuw in de bergen, dus plank aan de voeten! Oostenrijkse pistes afschuimen met vrienden, maar ook het “International Design Center” van Quechua en Wed’ze gaan checken in Passy (Frankrijk). Eens gaan horen en testen wat Decathlon allemaal in petto heeft de komende seizoenen.
HET DESIGN CENTER
Wed’ze en Quechua hebben hun eco-friendly innovatiecentrum aan de voet van de Mont Blanc staan. Kunnen ze meteen gaan testen wat ze in de labo’s ontwikkeld hebben. Hier worden de tekeningen en prototypes van zowat alle producten gemaakt door verschillende teams, alvorens ze in massa-productie gaan. Indrukwekkend om zien hoe ze constant bezig zijn met het verbeteren en uitvinden van nieuwe producten, zowel voor beginners als medio’s. Een overzicht van wat me meest opviel.
DE BOARDS
Uiteraard het belangrijkste als je op een snowboardtrip uitgenodigd wordt. Drie rakkers om te testen: de Dreamscape 700, The End Zone 500 en de Bullwhip 500 , telkens op wat blauwe, rode en hors-pistes. Optimale zichtbaarheid, goeie sneeuw en standaard bindingen op alle drie de boards.
De Dreamscape 700 ****: Meteen beginnen met mijn favorietje. Een iets grotere en bredere plank dan ik gewoon ben, maar wel een plezier om de pistes mee van te glijden. Langere nose, veel rocker vooraan, stijve flex en een pow camber geven je een overall goeie grip op elk genre piste en extra draagvermogen in de diepsneeuw. Veel controle aan hoge snelheid, maar reageert soms wat nerveus, dus niet echt een beginnersboard. Goed stijf ook, dus getrainde kietjes (nvdr. kuiten) zijn een must, maar geeft je wel full control op grote bochten. Zou ik graag aan mijn free-ride gamma toevoegen.
The End Zone 500 ***: Twin tip ook (nose en tail zijn hetzelfde) zodat switch glijden geen probleem vormt. Ideaal freestyle plankje dus. Klassieke camber en rocker voor ok grip op de piste en in de bochten, maar ook stijf genoeg in de nose en tail voor goeie pop. Bindingen wat naar achter schuiven en hij is klaar voor de diepsneeuw. Een redelijk all-round board dus, voor iets meer ervaren beginners en medio’s. Voor mij mocht er wel nog wat meer flex op zitten.
De Bullwhip 500 **: Wat meteen opvalt is de funky shape van het board. Een klassiek, polyvalent board, ideaal voor medio’s. Kan op alle terrein wel iets, makkelijk in de bochten en goed stabiel op hoge snelheid. Persoonlijk iets minder mijn ding aangezien ik er niet altijd de volle controle op had, met een geestig wandelingetje in de diepsneeuw als gevolg. Zweten zeg je?
SNOWBOARD ACCESSOIRES
Uiteraard een hele hoop nieuwe bindingen, botten en kledij, maar wat me meest opviel was het space-pak voor kinderen en de elektronische bril. Het Spacepak of de Aircombi is een opblaasbare onesie voor kinderen. Blaas het pak op en je koter is plots een goed beschermd en verwarmd michelinmannetje. Inclusief de nodige swag. Was ik maar een meter hoog.
Een andere coole was de nieuwe E-tint bril. Met een druk op de knop verander je het vizier naar een lichtere of donkerdere kleur. Kan je sneller aanpassen aan veranderende weersomstandigheden of schaduw en hoef je geen andere brillen of lenzen mee te nemen. Maar je mag hem niet vergeten opladen natuurlijk. Yves Ferket schreef al een review over het vorige model.
Andere zaken om naar uit te kijken: het vizier met ingebouwd schermpje, een nieuwe lijn ski-jassen met ingebouwde batterijen en van die dingen, een GPS waarmee je ook je vrienden kan terugvinden op de skipisten, …
WAAROM IS DECATHLON ZO GOEDKOOP?
Ewel, ik vroeg het me ook af voor ik naar hun Innovation Center ging. Omdat ze minder van kwaliteit zijn? Omdat hun productie in louche sweatshops ligt? Niet dus. Eerst en vooral is het gewoon hun strategie. Instapklaar materiaal bieden aan beginners zodat die zonder gigantische investeringen kennis kunnen maken met (winter)sport. En daarna die persoon volgen tijdens zijn evolutie met aangepast en iets duurder materiaal. Zo komen ook de medio’s en gevorderden aan hun trekken. Het is maar voor de echte pro’s dat het gamma wat tekort schiet. Hun voornaamste doelstelling is groeien in klanten, eerder dan in winst.
Het uitdenken van de producten en het ontwikkelen van prototypes gebeurt allemaal in hun eigen Innovation Centers. Kunnen ze meteen naar buiten lopen om alles te testen, wat de kosten dan weer drukt. Deel van de research is zoeken naar goedkoper materiaal, zonder al te veel aan kwaliteit in te boeten. Eenmaal de lijn gekozen is, besteden ze de massaproductie uit aan lageloonlanden, waarbij ze wel rekening houden met de ethische en ecologische principes. Decathlon werkt met vaste partners die exlusief voor hen werken. Daar worden die partners dan ook wat beter voor betaald. De snowboards en ski’s rollen uit een fabriek in het Oostblok, waar trouwens ook andere merken produceren.
En verder wordt er weinig geld gepompt in marketing. Amper teamriders, geen extravagante reclamecampagnes, een sobere indeling van de winkel. Dat gemengd met werken op grote schaal en het uitschakelen van tussenpersonen doet heel wat centen van de prijs af.
PERSOONLIJKE MENING
Als ik sportmateriaal nodig heb, dan is Decathlon meestal mijn eerste stop. Zeker voor basics. Kousen, eerste laag, bescherming, basis kampeermateriaal gelijk zaklampen, bestek, etc. En ik merk dat ik stilaan ook in hun iets duurder gamma durf rondsnuisteren. Weinig klachten van. Enkel als het op echt gespecialiseerd materiaal aankomt, dat in extremere omstandigheden moet overleven, zoals boards, tenten, rugzakken en slaapzakken, durf ik de stap nog niet zetten. Maar misschien moet ik dat gewoon maar eens gaan testen ook.
FOTO’S
Packraften in Spitsbergen, mooi en meedogenloosEen dagboek van extremen Captain’s log Day zero – Vliegen…
Twarres uiteraard, maar de dag dat Boudewijn de Groot zong over die zonderlinge jutter die…
Industrieel toerisme is een redelijk nieuw dingetje in de toerismewereld. Je bezoekt plekken die vooral…
Dag 1-3: Tokyo - De futuristische metropool Start je avontuur in het bruisende hart van…
Dag 1-2: Kanazawa - Cultureel erfgoed zonder de drukte Kanazawa, ook wel het ‘Kyoto van…
Dag 1: Kanazawa - Het verborgen Kyoto van het Noorden Een elegante stad die vaak…